Cikipédia 14/5 - TRIÁSZ - Elveszett dalok 5.

2023.01.18

Elérkeztünk a Triász zenekar feldolgozás lemezének utazásunk utolsó állomásához. Tudom, bőven lehetett volna még írni a dalokról, előadókról, de akkor vagy százrészes lenne a sorozat és ki bír annyit olvasni? (És persze írni). Ráadásul hagyni kell még a titkokból máskorra is. Az alábbi fejezet - ahogy a lemezen is - a nagy öregek halhatatlan dalaival zárul. Tabu továbbra sincs, hát beszéljük ki az album legvégén található szerzeményeiket is a már megszokott kötetlen hangulatban. Kellemes olvasást mindenkinek! (Fiery)

A Triász új albumán legvégére hagyta azokat a slágereket, amelyek önmaguktól is évtizedek óta magasodnak ki a mezőnyből. Ezen szerzemények megteremtői, előadói már a '60-as, '70-es évek óta terpeszkednek - teljes joggal - a hazai könnyűzene Parnasszusán! Az alkotói tökéletesség bölcsője pedig csak a legnagyobbakat engedi letelepedni. A következők mind azok. De azért... várjunk egy kicsit...

12.A Korál: Maradj velem

A Korál 1980-ban mutatkozhatott be első nagylemezével és itt kapott helyet a mai napig élő egyik legnagyobb sláger: a Maradj velem. Bár a zenekar eleinte Koncz Zsuzsa kísérő zenekara volt, Fecó hamar ráébredt, hogy nem ez az út az, ami kis csapatát sikeressé teheti. A rockzene akkori sikerein felbuzdulva 1978-tól elsősorban a Taurus alapjaira építve indította hadba a bandát és hogy a siker garantált legyen, frontembernek megszerezte az akkori legacélosabb torokkal rendelkező Vikidál Gyulát, aki hamar rábólintott a közös munkára. Sajnos elég későn, a próbák után jött rá - vagy ébresztette rá valaki -, hogy neki olyan szerződése van zenekarával, a P. Mobillal, ami tulajdonképpen felbonthatatlan, így Gyulának vissza kellett lépnie. Balázs Fecó pedig addigra már lekötött koncerteket, ami a frontember visszalépésével meg is hiúsulhatott volna. A határidőknek köszönhetően jutott végül Fecó arra az elhatározásra, hogy nem próbálkozik mással, majd a billentyűk mögött lesz ő a zenekar szólóénekese. A sikerre azonban még így is majd egy évet kellett várni, hogy a Piramis háttérbe vonuljon, így az akkoriban indult többiekkel együtt - HBB, EDDA, Karthago, Új Skorpió, Dinamit -, joggal apellálhatott a bálvány nélkül maradt közönség rajongására.

Amikor vége az utolsó dalnak is, az utolsó hang is szétfoszlott már,

Magányos tárgyak, az elhagyott színpadon, fölborult székek, és konok homály.

Papírlapok, egy tépett plakát a lábunk alatt, ki mondja meg, a dalaimból mennyi marad?

Maradj velem, segíts nekem, vigyél haza, fogd a kezem,

Szeress nagyon, fáradt vagyok, s nehéz a szívem.

Vigasztalj meg, ha nem is hiszed, hogy szebb lesz a holnap!

Mondd, hogy lehet... Mindig lehet, ha nem is tudod, hogy hiszek neked.

Amikor vége az utolsó dalnak is és a varázslat szétfoszlott már,

Mi lesz veled, egyedül hagy a zajos tömeg,Sebzett vagy, és te sem tudod, hol a helyed.

Maradj velem, segíts nekem, vigyél haza, fogd a kezem,

Szeress nagyon, fáradt vagyok, s nehéz a szívem.

Vigasztalj meg, ha nem is hiszed, hogy szebb lesz a holnap!

Mondd, hogy lehet... Mindig lehet, ha nem is tudod, hogy hiszek neked.

Néhány mondat erejéig visszatérve Vikidál Gyula számára hamarosan mégis megtalálták a kiutat szerződésének szorításából és máris a Dinamitban találta magát. A Korál egyébként nem sokáig lépegetett - kb 3 év - a Taurus útján, mert már 1981-ben Tánc- és Popdalfesztiválon megmutatta aFecó a Homok a szélben című dallal az új irányt. Ami a lassú, de biztos változás mellett szólt, hogy Fecó nem az aktuális - lemezgyár és az ORI által erőltetett - új hullámot választotta. Ő ezúttal is biztosra ment. Koncertjein persze még pár évig sikítottak a gitárok és dübörgött a dob, de ekkor már a fémes hangzás mellett egyre vaskosabban bújt elő a könnyű nyári-slágerzene.

12.B Balázs Fecó: Csönd éve

A Csönd éve egy 1986-os szerzemény, amikor Balázs Fecó líráit már régen nem a Korál együttes kísérte, ugyanis nem fért bele az új koncepcióba. Fellépésein önálló előadóként jelent meg, ami azért is érthető, mert ekkoriban a klubok a költségek csökkentése érdekében inkább az énekeseket hívták meg és nem zenekarokat. Még 1985-ben indult a Csillagfény diszkó, ami zászlóvivője volt ennek az egyszemélyes zenekaros bulinak. A dal attól függetlenül, hogy a mai napig felhangzik a rádiókban - tehát nem egy elveszett -, joggal került az új Triász albumra. Nosztalgiázóknak, reménytelen romantikusoknak kötelező ismerniük Jankaiék professzionális feldolgozásában is.

Hűvös volt ez a nap, és az újságok szerint, jön az eső, jön az ősz, hosszú tél lesz megint

Húzódj még közelebb, s ha egy kevés bor maradt oszd meg velem a poharad, ugyanúgy, mint szebb időkben

Ez a csönd éve volt, körül zárt, átkarolt. Gyere hát, legalább te légy kicsit bolond

Ez a csönd éve volt, szinte fájt, ahogy átkarolt. Gyere hát, legalább te légy kicsit bolond

Húzódj még közelebb, hajtsd a párnámra fejed, s az a páncél, ami óv, földre hullik, lehet

Ne beszélj, dal sem kell, már a zenék sem azok amik nehéz napokon, végül is rólunk szóltak

Ez a csönd éve volt, körül zárt, átkarolt. Gyere hát, legalább te légy kicsit bolond

Ez a csönd éve volt, szinte fájt, ahogy átkarolt. Gyere hát, legalább te légy kicsit bolond

Ez a csönd éve volt, lassan elfogy, mint a Hold. Gyere hát, legalább te légy kicsit bolond 

Érdemes még egy hangyányit elrugózni ezen a "magányos" időszakon, amikor a rockzenekarok ideje lejárt, a főszereplőknek tovább kellett lépniük. Balázs Fecó mellett így tett Demjén Rózsi is például, aki a rockhullám meglovaglása után a slágerpiacon szerzett magának biztos állást. Mint rocker nagyon sajnálom, de megértem, hiszen az idő is őket igazolja, szólóénekesi pályafutásuk tette halhatatlanná őket. (Jajj istenem, hát ezért harcoltak a '60-as években a beatzenekarok a táncdal ellen?)

12.C Demjén: Bölcsőnk a Föld

Bár a Bölcsőnk a Föld című dalból csak egy parányi részlet jelenik meg a Triász CD-n, mégis van miért felidézni. 1992-ben Demjén már javában gyártotta világszínvonalú slágereit, amiből ma már annyi van, hogy még a nagyon jók is képesek lennének elveszni. Demjén egy korszakalkotó zseni, sajnos csak a hazai könnyűzenében. Egy régebbi beszélgetésünk alkalmával mesélte, hogy több ízben is kiakarták szerződtetni Nyugatra, Amerikába, de ő nem ment. Azt mondta, hogy ő magyar, magyar embereknek akar énekelni és magyarul, mert az az ő anyanyelve. (Az interjú egyébként megtalálható a korábbi interjúk, vikkek, beszámolók között).

Ott lakunk, ahol a víz küzd a tűzzel, árnyakkal terhelt az ég.

Hol a szegény a pénzzel, a jó szív az ésszel nem talált egymásra még.

Bölcsőnk a Föld, hogy emberré légy, ha megszültek mért adnánk fel!

Bölcsőnk a Föld, itt kell, hogy élj, ha megszültek mért adnánk fel!

A tűz s a víz, ha egymásnak mennek, a gőz majd világot repeszt.

S mi nézzük lentről, mint filmen a harcot, hol nincs győztes, mindenki veszt.

Bölcsőnk a Föld, hogy emberré légy, ha megszültek mért adnánk fel!

Bölcsőnk a Föld, itt kell, hogy élj, ha megszültek mért adnánk fel!

Legalább tudjuk, hogy van még remény. Legalább tudjuk, hogy van rá esély.

Legalább, hadd legyen bölcsőnk a Föld, hogy emberré legyünk, ha megszültek mért adnánk fel!

Bölcsőnk a Föld, itt kell, hogy éljünk, ha megszültek mért adnánk fel!

Tudjuk, hogy van még remény. Legalább tudjuk, hogy van még esély.

Legalább hadd legyen bölcsőnk a Föld, hogy emberré legyünk, ha megszültek mért adnánk fel!

Bölcsőnk a Föld, itt kell, hogy éljünk, ha megszültek mért adnánk fel! 

Egyszer egy ismerősöm nekem szegezte a kérdést, hogy vajon hány éves korig írhat valaki igazán jó dalt. Ő több barátjával együtt úgy gondolta, hogy csak ereje teljében lévő 30 éves kor alatti fiatal képes ilyenre, mert ő még őszintén meg akarja mutatni, hogy mire képes. Szerinte egy bizonyos kor után - főleg, hogy már befutott sztárról beszélünk - a művek már csak rutinból jönnek. Én egyet is értenék velük, de találtunk egy kivételt - és ez Demjén -, mert ő a mai napig is képes bármikor egy világslágert letenni az asztalra.

13. V'Moto Rock: A Gömb

A V'Moto Rock 1982-es Gyertyák című albumán található Sztankay István előadásában A Gömb című szerzemény, amelynek érdekessége, hogy a zene alatt nem ének, hanem próza van. Ki lepődik meg azon, hogy A Gömb zenéje mellett  szövegét is Demjén Ferenc írta. Hát erről beszélek...

Kezdetben volt egy nagy korong. Lent a föld lapos s fent a csillagok

Alattunk lent az ördögök, felettünk fent az angyalok

Így játszadoztak az emberek éltek és álmodtak, mi mást lehet

De néhány kíváncsi ezek felett valami újat keresgetett

Mert nem hitte el, hogy nem lehet a korong széléig merészkedett

Hátukon egy-egy nagy hátizsák, s csak gyűlt bele lassan az igazság

Mely súly alatt a korong szélei elkezdtek lassan gömbbé hajlani

Így hát egy helyre gyűlt a sok kíváncsi, most együtt kell valami jót csinálni

Mert az angyalok fáztak az űrben fent, az ördögök unták a pokolban lent

Hát összegyűltünk a felszínen, hisz békésen elférhetnénk ennyien

A Gömb című dalnak külön érdekessége, hogy a szöveget Kálmán Barnabás, vagyis az énekes, Kálmán Gyuri fia mondja fel. Barnáról lassan már úgy is beszélhetünk, hogy ő egy befutott szinkron-színész, tehát a választása nem véletlenszerű, de a családban marad, hiszen a Triász egyben egy családi vállalkozás is. A családhoz tartozik a dobok varázslója, Jankai Valentín, az acél pörgettyűs basszusgitáros Jankai Sebestian, vagy a kicsit távolabbi rokon a B52 szuperszónikus gitárosaként ismert Szűcs Janó, vagy a még távolabbi rokon a konga és egyéb ütőhangszerek koronázatlan királya Schneider Szilveszter, valamint az annyira távoli rokon, amit már a DNS sem mutat ki Gál Péter hegedű-pápa személyében. És akkor a három testvérről, akik valójában összetartják ezt a népes famíliát még nem is beszéltünk. A billentyűs: Jankai Béla (Zámbó Jimmy egyik legjobb barátja volt), frontember a balon: Sipos Péter (Ő az Ossianban dobolt, talán onnan ismerhetik sokan), frontember a jobbon: Kálmán György (a rövidéletű Dupla Dinamit együttes tagja volt).

A Triász ötödik albuma nem lóg ki a sorból, de az én szívemhez ez áll a legközelebb. A dalok nem másolják az eredetit, hanem önálló életre kelve egy hűséges levonata - persze picit modernizálva amelyiket kell - az eredeti daloknak. Az igényes produkciót mindenkinek csak ajánlani tudom. Aki még nem látta élőben a Triász zenekart, de ezek után kíváncsi lett, annak erősen ajánlom a figyelmébe a címfotón szereplő helyszínt és dátumot. Még időben, mert a jegyek, mint mindig, hamar elfogynak...

Vége

Írta: Fiery

KÁLMÁN GYÖRGY: A Pandora zenekarban kezdett 2005-ben Ebben a felállásban készült egy olyan promo anyag, amelyen a Zöld, a Bíbor és a Fekete valamint a Vágtass velem hangzik el. A banda eredeti elképzelése: P. Mobil, P.Box és Dinamit dalok modern köntösbe bújtatása volt. Kálmán Gyuri egyébként már 1993 óta énekel különböző amatőr bandákban, de a haverok révén nem nagyon jutottak túl a halásztelki kocsmák falain. Majd 1996 óta jöttek a komolyabb zenekarok, mint a Pandora és a Bajnok Rock Team, de megfordult a Treffben is. A következő állomás a Dinamit volt. Amikor a zenekar újjáalakulása szóba került, kiderült, hogy Vikidál Gyula nem tud benne részt venni. A helyére Csiga Sanyi ajánlotta Kálmán Gyurit. Németh Gábor egy Pandora koncerten meghallgatta, majd megkérdezte, hogy csatlakozna-e az újjáalakuló Dinamithoz. Gyuri természetesen azonnal igent mondott. A kezdeti sikerek és az első közös album megjelenése után egyre kevesebb koncert következett, ami a Triász megszületését eredményezte Jankai Bélával. A Dinamitből mindketten távoztak és Sipos Péterrel létrehozták az azóta is eredményesen működő triót. A Triász mellett megalapították a B52 zenekart.

SIPOS PÉTER:  Eredetileg cukrásznak készült, 14 évesen inasnak állt egy cukrászüzembe. Később beiratkozott egy dobtanárhoz. Hat éven keresztül, mint ruhafestő és szőnyegtisztító dolgozott, majd anyagbeszerző volt egy diszkóban. Rövid ideig dobolt az Ossian együttesben. Az Irigy Hónaljmirigynek 1990-es megalakulása óta tagja, emellett a Zártosztály nevű formációban énekelt sokáig, valamint az Irigy Hónaljmirigy együttes mellett a Triász zenekarban is énekel.  (Wikipédia alapján)

JANKAI BÉLA: Az 1980-as évek sikeres zenekarában, a Prognózisban tűnt fel mint billentyűs és zeneszerző. A zenekar feloszlása után több mint 100 hanglemez készítésében vett részt mint hangszeres, zeneszerző vagy mint hangmérnök. 1990-ben saját stúdiót alapított, mely a mai napig működik. Az első kereskedelmi televízióban, az A3-ban szerzett tapasztalatot a média világában, majd az Msat és a Szív TV után a Satelit TV programigazgatója. Számtalan, főleg könnyűzenei műsor rendezője, de munkája reklámfilmeken és játékfilmeken is látható. (A rózsa énekei, az 56 csepp vér, Ítélet és kegyelem, Kék, kék, kék, Szájhős TV, Hadik) 2005 és 2013 között az Omega együttes koncertjein is közreműködött. Jelenleg a Triász és a B52 zenekarokban játszik. A koncertre könyv is jelent meg róla, A Jankai címmel. (Wikipédia alapján)